Quin és el valor de l'activitat
“Riera de Caldes 2.0” és una actuació de divulgació científica encaminada a la producció de
cartografia ciutadana a l’entorn d’un curs fluvial metropolità. En el taller,
els joves esdevenen investigadors responsables de la recollida sistemàtica de
material sensible a l’entorn de la riera i proposen idees de millora d’aquest àmbit que
comparteixen amb la ciutadania a través d’un portal web de creació pròpia.
El taller s’adreça al reconeixement de la Riera de Caldes. Al seu entorn, viuen i treballen milers de ciutadans de Santa Perpètua de Mogoda, Palau-solità i Plegamans i Caldes de Montbui, tal com reconeix el propi Pla Territorial Metropolità de Barcelona. En aquest sistema urbà, la riera és un recurs intensament reivindicat com a espai de lleure i retrobament amb la natura. Durant els darrers anys, s’han arranjat itineraris i horts, i s’han desenvolupat tallers formatius a l’entorn dels valors ecològics. Però no s’ha desenvolupat encara la descoberta vivencial de la riera com a espai d’ús quotidià. Per aquest motiu, l’actuació proposada resulta innovadora i necessària, i contribuirà a descobrir les vivències i percepcions particulars dels múltiples usuaris de l’entorn fluvial.
En aquest procés de construcció col·lectiva de la riera com un espai
positiu, els joves juguen un paper cabdal. A ells correspon especialment el
lideratge a favor d’un entorn metropolità més sostenible i equilibrat, on
ciutat i natura aprenguin a coexistir. Però cal construir el futur desitjat des
del present; per això és necessari vèncer la indiferència i propiciar el
compromís, i aquest és l’objectiu de fons de l’activitat proposada. Les TIC
formen part actualment de l’ADN dels joves i ofereixen el suport adequat per a
disseminar els resultats, i alhora propiciar la construcció d’una comunitat
solidària amb l’entorn. L’activitat conclou amb el lliurament d’un portal web
sobre la riera a les associacions de veïns, l’Ajuntament, i els mitjans de
comunicació locals, com a invitació a un pacte responsable per a que la
finestra virtual resti permanentment oberta i en construcció.
El taller participatiu s’orienta als alumnes dels
centres docents d’educació secundària obligatòria per les característiques
següents:
- Grau
de
maduresa suficient dels alumnes per a desenvolupar un procés participat
de reconeixement del propi territori adreçat a activar dinàmiques
d’implicació
comunitària de llarg recorregut.
- Alta
capacitat dels alumnes d’integrar les TIC com a mitjà de comunicació àgil i
creatiu.
- Possibilitat
d’oferir continuïtat en el temps a la proposta en cas de poder integrar-la dins
el currículum del curs.
Quins materials didàctics incorpora l'activitat
Les sessions programades per introduir els alumnes del taller a la recerca qualitativa sobre el paisatge i a la producció de cartografia ciutadana, es dissenyen atenent a les característiques específiques del públic destinatari:
- Les
sessions de taller s’imparteixen de manera oberta, i predominen les activitats
en grup on els professors assumeixen el rol de moderadors i atorguen el màxim
protagonisme als alumnes.
- Es desenvolupen
sessions teòriques sintètiques amb el recolzament de fonts gràfiques
i escrites atractives, i referències a d’altres projectes de recerca
qualitativa i participació ciutadana.
- Es desenvolupen exploracions de terreny in situ amb
l’objectiu d'observar la realitat estudiada i despertar l'imaginari
paisatgístic dels alumnes a través d'una mirada crítica vers l'entorn.
- Es desenvolupen sessions de treball pràctic en equip amb l’objectiu de posar en pràctica els coneixements adquirits i produir material sensible de representació del paisatge local.
- S’incorporen noves eines TIC de cartografia 2.0 que permeten formats personalitzats i flexibles per a compartir i difondre la informació a la World Wide Web.
- Es desenvolupen sessions de treball pràctic en equip amb l’objectiu de posar en pràctica els coneixements adquirits i produir material sensible de representació del paisatge local.
- S’incorporen noves eines TIC de cartografia 2.0 que permeten formats personalitzats i flexibles per a compartir i difondre la informació a la World Wide Web.
Quins són els principals objectius de l'activitat
o Fomentar la participació
social entre els joves.
- Promoure la reflexió i
l’acció col·lectiva adreçada a la cura del propi territori.
- Crear
i
compartir un espai col·laboratiu d’expressió amb l’aportació
d’informació i continguts que es posen en comú a l’entorn d’un plànol
(cartografia
col·lectiva).
o
Estimular la creativitat com a forma d’apropiació de
l’espai.
- Promoure l'aprenentatge,
la conservació del medi i la transformació social a través de l’observació i
l’expressió creativa (dibuix, fotografia, vídeo, etc.).
- Contribuir en la difusió
del coneixement vivencial de la riera a través de les TIC com a suport creatiu
de gran repercussió.
o
Impulsar el coneixement
i el compromís dels joves vers
l’entorn natural quotidià.
- Promoure
un procés de reconeixement i representació de
l’espai fluvial proper a
través d’una mirada sensible al lloc (històries, records, emocions, etc.).
- Educar
als participants en temes tècnics que els permeti interpretar el territori,
especialment l’espai fluvial.
o
Estendre la participació
a la comunitat a través d’un procés
obert de cartografia col·lectiva.
- Promoure
la producció de nou material sensible de l’entorn fluvial per part de la
ciutadania a través d’un format d’exposició participatiu.
- Construir
una comunitat solidària amb l’entorn fluvial com espai viscut quotidià.