DADES D'INTERÈS




Quin és el valor de l'activitat
“Riera de Caldes 2.0” és una actuació de divulgació científica encaminada a la producció de cartografia ciutadana a l’entorn d’un curs fluvial metropolità. En el taller, els joves esdevenen investigadors responsables de la recollida sistemàtica de material sensible a l’entorn de la riera i proposen idees de millora d’aquest àmbit que comparteixen amb la ciutadania a través d’un portal web de creació pròpia. 

El taller s’adreça al reconeixement de la Riera de Caldes. Al seu entorn, viuen i treballen milers de ciutadans de Santa Perpètua de Mogoda, Palau-solità i Plegamans i Caldes de Montbui, tal com reconeix el propi Pla Territorial Metropolità de Barcelona. En aquest sistema urbà, la riera és un recurs intensament reivindicat com a espai de lleure i retrobament amb la natura. Durant els darrers anys, s’han arranjat itineraris i horts, i s’han desenvolupat tallers formatius a l’entorn dels valors ecològics. Però no s’ha desenvolupat encara la descoberta vivencial de la riera com a espai d’ús quotidià. Per aquest motiu, l’actuació proposada resulta innovadora i necessària, i contribuirà a descobrir les vivències i percepcions particulars dels múltiples usuaris de l’entorn fluvial.

En aquest procés de construcció col·lectiva de la riera com un espai positiu, els joves juguen un paper cabdal. A ells correspon especialment el lideratge a favor d’un entorn metropolità més sostenible i equilibrat, on ciutat i natura aprenguin a coexistir. Però cal construir el futur desitjat des del present; per això és necessari vèncer la indiferència i propiciar el compromís, i aquest és l’objectiu de fons de l’activitat proposada. Les TIC formen part actualment de l’ADN dels joves i ofereixen el suport adequat per a disseminar els resultats, i alhora propiciar la construcció d’una comunitat solidària amb l’entorn. L’activitat conclou amb el lliurament d’un portal web sobre la riera a les associacions de veïns, l’Ajuntament, i els mitjans de comunicació locals, com a invitació a un pacte responsable per a que la finestra virtual resti permanentment oberta i en construcció.






A qui va dirigida l'activitat
El taller participatiu s’orienta als alumnes dels centres docents d’educació secundària obligatòria per les característiques següents:
- Grau de maduresa suficient dels alumnes per a desenvolupar un procés participat de reconeixement del propi territori adreçat a activar dinàmiques d’implicació comunitària de llarg recorregut. 
- Alta capacitat dels alumnes d’integrar les TIC com a mitjà de comunicació àgil i creatiu. 
- Possibilitat d’oferir continuïtat en el temps a la proposta en cas de poder integrar-la dins el currículum del curs.






Quins materials didàctics incorpora l'activitat

Les sessions programades per introduir els alumnes del taller a la recerca qualitativa sobre el paisatge i a la producció de cartografia ciutadana, es dissenyen atenent a les característiques específiques del públic destinatari:

- Les sessions de taller s’imparteixen de manera oberta, i predominen les activitats en grup on els professors assumeixen el rol de moderadors i atorguen el màxim protagonisme als alumnes.
- Es desenvolupen sessions teòriques sintètiques amb el recolzament de fonts gràfiques i escrites atractives, i referències a d’altres projectes de recerca qualitativa i participació ciutadana.
- Es desenvolupen exploracions de terreny in situ amb l’objectiu d'observar la realitat estudiada i despertar l'imaginari paisatgístic dels alumnes a través d'una mirada crítica vers l'entorn.
  
- Es desenvolupen sessions de treball pràctic en equip amb l’objectiu de posar en pràctica els coneixements adquirits i produir material sensible de representació del paisatge local.
  
- S’incorporen noves eines TIC de cartografia 2.0 que permeten formats personalitzats i flexibles per a compartir i difondre la informació a la World Wide Web.



Quins són els principals objectius de l'activitat
o  Fomentar la participació social entre els joves.
- Promoure la reflexió i l’acció col·lectiva adreçada a la cura del propi territori.
- Crear i compartir un espai col·laboratiu d’expressió amb l’aportació d’informació i continguts que es posen en comú a l’entorn d’un plànol (cartografia col·lectiva).

o  Estimular la creativitat com a forma d’apropiació de l’espai.
- Promoure l'aprenentatge, la conservació del medi i la transformació social a través de l’observació i l’expressió creativa (dibuix, fotografia, vídeo, etc.).
- Contribuir en la difusió del coneixement vivencial de la riera a través de les TIC com a suport creatiu de gran repercussió. 

o  Impulsar el coneixement i el compromís dels joves vers l’entorn natural quotidià.
- Promoure un procés de reconeixement i representació de l’espai fluvial proper a través d’una mirada sensible al lloc (històries, records, emocions, etc.).
- Educar als participants en temes tècnics que els permeti interpretar el territori, especialment l’espai fluvial.

o  Estendre la participació a la comunitat a través d’un procés obert de cartografia col·lectiva.
- Promoure la producció de nou material sensible de l’entorn fluvial per part de la ciutadania a través d’un format d’exposició participatiu.
- Construir una comunitat solidària amb l’entorn fluvial com espai viscut quotidià.